معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اعلام سیاست برای ارزهای دیجیتال تا اواسط سال خبر داد وگفت:بخشنامه ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال شورای عالی مبارزه با پولشویی از اتهام به کشور جلوگیری می کند.

به نقل از دنیای بانک؛ ناصر حکیمی در گفت‌وگو درباره اطلاعیه منتشر شده مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال، گفت:

اطلاعیه ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال در مراکز پولی و مالی از سوی شورای عالی مبارزه با پولشویی سیاست نهایی بانک مرکزی در پول‌های دیجیتالی نیست.

وی ادامه داد:

حکم و اطلاعیه منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال مصوب شورای عالی مبارزه با پولشویی است و اعتقاد دارم این بخشنامه منتشر شده تا از ایجاد اتهامات برای جمهوری اسلامی ایران در زمینه پولشویی جلوگیری کند؛ در حقیقت این بخشنامه به معنای عدم رگولاتوری در آینده و پژوهش در زمینه ارزهای دیجیتال نیست.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به فین تک‌ها و کسب و کارهای مبتنی بر ارزهای دیجیتال، گفت:

بخشنامه منتشر شده در فعالیت کسب و کارهای مبتنی بر ارزهای دیجیتال اختلالاتی ایجاد کرده است اما همانطور که در گذشته نیز اعلام شده است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد قانون گذار این حوزه تا اواسط امسال درباره حوزه ارزهای دیجیتال تصمیم نهایی خود را اعلام می‌کند.

ممنوعیت ارزهای دیجیتال سیاست نهایی بانک مرکزی نیست

وی تاکید کرد:

بخشنامه ممنوعیت ارزهای دیجیتال که منتشر شده سیاست نهایی بانک مرکزی در پول‌های دیجیتالی نیست؛ در واقع هیچ سیاستی در هیچ زمانی نهایی نیست و سیاست‌ها به صورت بازه زمانی در نظر گرفته می‌شود.

حکیمی با بیان این که ارز دیجیتال ملی موضوع جدیدی نیست، اظهار داشت:

بستر ارزهای دیجیتال یک پلتفرم متن باز است و همین مسئله باعث شده تعداد زیادی ارز دیجیتال ایجاد شود که بخشی از آن‌ها مربوط به ارزهای دیجیتال ملی است. در حال حاضر مسئله‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است به بحث پذیرش این ارز و چرخه گردش آن مربوط است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که توافق انجام شده با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در زمینه کدهای دستوری USSD در چه وضعیتی قرار دارد، گفت:

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیشنهادی مبنی بر ارائه کدهای دستوری با افزایش امنیت تا زمان رایج شده M-Wallet را ارائه کرد که بانک مرکزی این مسئله را به بخش فنی به منظور پیگیری ارجاع داده است اما تا به امروز صرفا هیچ کار اجرایی انجام نشده است.

در جلسه سی ام شورای عالی مبارزه با پولشویی در تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶، به کارگیری ابزار بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد.

در این مصوبه آمده است، از آنجایی که انواع ارزهای دیجیتال از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای دیجیتال، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای دیجیتال را به بانک ها ابلاغ کرده است.

از این رو، با توجه به اهمیت موضوع، تمام شعب و واحدهای تابعه بانک ها و موسسات اعتباری و صرافی ها باید از انجام هر گونه خرید و فروش ارزهای مذکور و یا انجام هر گونه اقدامی که به تسهیل و یا ترویج ارزهای یاد شده بینجامد، به طور جد اجتناب کنند. همچنین لازم به ذکر است با متخلفین، برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد.‏

تهیه شده توسط وبسایت آتادکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست