دانلود نرم افزار تست هوش RAVEN و Raven’s 2

آزمون هوش ریون | RAVEN چیست ؟

آزمون هوش ریون با عنوان ماتریس های پیشرونده ریون ( Raven’s Progressive Matrices ) معروف است و به اختصار ( RPM ) نامیده می شود.

آزمون هوش ریون | RAVEN یکی از آزمون های هوش غیر کلامی است که توسط جان سی ریون (  John C. Raven ) انگلیسی ساخته شد، بعد ها در بررسی های تحلیل عاملی که انجام شد مشاهده شد معیار خوبی برای بررسی شاخص عمومی هوش یا همان ( g ) اسپیرمن است.

این آزمون نخستین مرتبه در سال ۱۹۳۸ میلادی معادل ۱۳۱۶ شمسی طراحی شد. در سالهای بعد نسخه های مختلفی از آن ارائه شد که آخرین نگارش آن در سال ۲۰۱۸ با عنوان آزمون هوش ریون ۲ ( Raven’s 2 ) در دسترس می باشد.

آزمون هوش ریون | RAVEN از مجموعه تصاویری طراحی شده است که یک الگوی ساختاری تصویری کلی را دارا می باشند. در این الگو یک تصویر حذف شده است. فرد باید با توجه به الگوی تصاویری که وجود دارد حدس بزند کدام تصویر می تواند جایگزین جای خالی شود.


انواع آزمون هوش ریون | RAVEN :

۱- آزمون هوش ریون استاندارد ( Raven`s Standard Progressive Matrices ) که به اختصار ( SPM ) نامیده می شود. مناسب سن ۶/۵ الی ۶۵ سال ( شش و نیم سال تا شصت و پنج سال ) می باشد.

۲-آزمون هوش ریون رنگی ( Raven`s Colourde Progressive Matrices ) که به اختصار ( CPM ) نامیده می شود. مناسب سن کودکان ۵ الی ۱۱ ساله و بزرگسالان با عقب ماندگی ذهنی می باشد.

۳- آزمون هوش ریون پیشرفته ( Raven’s Advanced Progressive Matrices ) که به اختصار ( APM ) نامیده می شود. مناسب بررسی هوش بزرگسالان با ضریب هوش ی بالا می باشد و برای سنین ۱۱ سال به بالا کاربرد دارد.

۴- آزمون هوش ریون ۲ ( Raven’s 2 ) که اختصار ندارد و از آن با همان عنوان Raven’s 2  یاد می شود. مناسب برای سنین ۴ الی ۹۰ سال می باشد با هرگونه توانایی هوش ی.

تاریخچه آزمون هوش ریون | RAVEN

– آزمون هوش ریون استاندارد ( SPM ) نخستین مرتبه در سال ۱۹۳۸تهیه و در سال ۱۹۴۷ تصحیح کوچکی در یکی از سوال های اصلی آن به عمل آمد و در سال ۱۹۵۶ در ترتیب سوال های آن یک اصلاح انجام شد، ولی سوال و جوابی تغییر نکرد.

– آزمون هوش ریون رنگی | ( CPM )  در سال ۱۹۴۷ ارائه شد.

– آزمون هوش ریون پیشرفته | ( APM ) در سال ۱۹۶۲ ارائه شد.

– آزمون هوش ریون ۲ ( Raven’s 2 ) در سال ۲۰۱۸ ارائه شد.

خصوصیات آزمون هوش ریون ۲ | RAVEN :

آزمون هوش ریون -۲ ( RAVEN `s-2 ) در سه فرم ارائه شده است:

آزمون هوش ریون ۲، فرم کاغذی

آزمون هوش ریون ۲، فرم بلند دیجیتال

آزمون هوش ریون ۲، فرم کوتاه دیجیتال

– از جمله مشکلات بزرگی که آزمون های هوش ریون ( RAVEN ) قدیمی داشتند در دسترس بودن سوال های آزمون هوش بود.در نسخه دیجیتال ریون ۲ هر بار که آزمون انجام می شود، یکسری ماتریس جدید لود می شوند. بنابراین امکان تقلب و تاثیر یادگیری به صفر می رسد.

– آزمون هوش ریون ، نسخه اصلی به دلیل اینکه بدون نیاز به توانایی زبان خاصی می باشد شامل یک بانک اطلاعات جهانی است که باعث می شود نتایج بسیار معتبری را ارئه نماید.

– آزمون هوش ریون در محدوده سنی بسیار گسترده ۴ سال تا ۹۰ سال و ۱۱ ماه نرمال شده است و امکان برگزاری و تفسیر دارد.

– این آزمون گزارش بسیار شفاف و مشخصی دارد که نمونه آن را می توانید در پایین مشاهده نمایید.

آزمون هوش ریون ( RAVEN ) در مراکز توانبخشی

– مراکز  توانبخشی امکان برگزاری کلیه آزمون های ریون را دارد.

– مرکز توانبخشی با پنل برخطی که از سایت ارزیابی و آزمون پیرسون آمریکا در اختیار دارد امکان انجام آزمون ریون ۲ ( RAVEN `s 2 ) به همراه تفسیر جهانی آن را دارد.

– گزارش ریون ۲ مستقیم از سایت پیرسون آمریکا تولید می شود و امکان استناد به نتایج آن در تحقیقات و مقالات نیز وجود دارد.

– مرکز توانبخشی با استفاده از صفحات لمسی انجام این آزمون را برای کودکان ساده می نماید.

– مشاهده نمونه گزارش آزمون هوش ریون ۲ | RAVEN `s-2

جهت دانلود کلیک نمایید

آزمون هوش ریون ( RAVEN `s-2 ) و آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه ۵ ( WISC-5 )

در آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه ۵ (WISC-5) که مناسب برای سن ۶ الی ۱۶ سال می باشد شاخص استدلال سیال (Fluid Reasoning Index) وجود دارد که به اختصار آن را با FRI نیز نشان می دهند، شاخص استدلال سیال عبارت است از توانایی حل مسائل جدید با استفاده از دانش قبلی و یکی از شاخص های اصلی ضریب کلی هوش در نظر گرفته می شود ، این شاخص که کمترین وابستگی را به فرهنگ و زبان مردم جهان دارد در آزمون هوش وکسلر ۵ از دو خرده آزمون استدلال ماتریسی (Matrix Reasoning) و تشخیص وزن ها (Figure Weight) تشکیل شده است و توانایی کلی کودک را در به کارگیری مفاهیم یادگیری شده به نسبت سن خود نشان می دهد ، آزمون هوش ریون ۲ ( RAVEN `s 2 ) یکی از آزمون های هوش ی است که در بررسی های متعدد همبستگی بالای آزمون هوش ریون -۲ با شاخص استدلال سیال وکسلر مشاهده شده است.

نرمال سازی آزمون هوش ریون -۲ در ایران

در مورد نرمال سازی آزمون هوش ریون -۲ در ایران در حال حاضر مرکز توانبخشی – دانشگاه خوارزمی – موسسه آموزش عالی علوم شناختی و ستاد علوم و فناوری های شناختی با نظارت پرفسور علیرضا مرادی در حال جمع آوری داده های نرمال در قالب طرح تهیه پروفایل شناختی می باشد . در این طرح عملاً با توجه به اینکه سئوال های آزمون ریون به صورت تصویری بوده تغییری در سئوال ها مطرح نمی شود ولی نقاط برش بومی ( Cut-off point ) برای ایرانیان مشخص می شود که البته در مرحله اول برای کودکان ( ۶ الی ۱۶ ساله ) و سپس برای بزرگسالان و افراد مسن جمع آوری خواهد شد.

مزیت کاربرد آزمون هوش ریون -۲ به نسبت سایر آزمون های هوش ی در چیست ؟

– این آزمون به راحتی بر روی رایانه و یا به صورت کاغذی قابل انجام است ( ما در ایران صرفا نسخه رایانه ای آن را آماده کرده ایم )

– امکان انجام این آزمون به صورت گروهی ( بر روی هر تعداد رایانه که مد نظر باشد قابل اجرا می باشد )

– ارائه گزارش سریع از نتیجه آزمون ( از طریق پنل آن لاین بلافاصله پاسخ آزمون را می توانید مشاهده نمایید )

– این آزمون یک آزمون عصب – روانشناختی ( Neuropsychological ) می باشد و یک برآیند کلی از عملکرد عمومی شناخت فرد می دهد. ( درواقع آزمون هوش روین -۲ یک آزمون هوش ی نیست ، بلکه یک آزمون جهت بررسی عملکرد کلی شناخت فرد می باشد .)

– امکان انجام این آزمون در مدارس ، ادارات و مکان هایی که نیاز به برآورد و جمع بندی کلی عملکرد شناختی افراد دارند و بلافاصله نیاز به جواب آن دارند .

– نبود پاسخ سئوال های آزمون ریون -۲ در اینترنت و حفاظت آن توسط قانون کپی رایت بین الملی و ایرانی.

– بروز رسانی پایگاه داده ای بر خط نتایج آزمون هوش ریون -۲

آزمون هوش ریون و اختلالات :

با توجه به اینکه آزمون هوش ریون یک آزمون غیر کلامی می باشد این آزمون در افرادی که دارای مشکلات زبان و گفتار می باشند کاربرد مناسبی دارد . مانند افراد دچار تاخیر در گفتار ، لکنت ، اختلالات روانی کلام افراد دارای اختلالات زبانی و سایر موارد مشابه .

از آنجایی که این آزمون نیاز به روابط اجتماعی بالایی ندارد و فرد باید با رایانه آزمون را به اتمام برساند در افراد دچار اختلالات تکامل عصبی مانند افراد دچار ضعف توجه و تمرکز و افراد بیش فعال ( ADHD ) ، افراد اوتیسم ( ASD ) و سایر اختلالات مشابه آزمون هوش مناسبی به نظر می آید.

از آنجایی که این آزمون دستورالعمل کم و فهم ساده ای برای انجام دارد در افراد دارای مشکلات شنوایی و ناشنوایی می تواند کاربرد مناسبی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست