EOS یک ارز رمزپایه مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است که به عنوان پلتفرمی جهت اجرای قراردادهای هوشمند و استقرار برنامه های غیرمتمرکز (dApp) و شرکت های مستقل غیرمتمرکز عمل می کند. EOS قصد دارد به یک سیستم عامل غیرمتمرکز جهت پشتیبانی از برنامه های کاربردی در مقیاس بزرگ تبدیل شود. این پلتفرم ادعا می کند می تواند ۵۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش نماید در حالی که کارمزد انجام معاملات آن ناچیز است. در حال حاضر بر اساس حجم معاملات، EOS با ۱۸ میلیارد دلار در جایگاه پنجم در میان ارزهای دیجیتال قرار دارد.

تاریخچه پیدایش ارز دیجیتال EOS
بر اساس یک مقاله سفید که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، پلتفرم ای او اس در حال حاضر توسط یک شرکت خصوصی با عنوان “block.one” توسعه یافته است و نسخه نرم افزاری متن باز آن در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۸ منتشر خواهد شد. برای اطمینان از توزیع گسترده توکن های محلی در زمان راه اندازی بلاک چین، یک میلیارد توکن EOS در بلاک چین اتریوم توزیع می شود که تعداد ۱۰۰ میلیون از آن در اختیار کمپانی block.one خواهد بود و قابلیت انتقال یا معامله در شبکه اتریوم را نخواهد داشت. EOS رویکرد جدیدی را با ایجاد دوره یک ساله عرضه اولیه سکه (ICO) اتخاذ نمود:

۲۰۰ میلیون توکن (۲۰%) در ابتدا طی یک دوره پنج روزه از ۲۶ ژوئن ۲۰۱۶ تا ۱ ژوئیه ۲۰۱۷ توزیع شد.
۷۰۰ میلیون توکن (۷۰%) در حال حاضر به طور مداوم با نرخ ۲ میلیون در روز در بازه زمانی ۳۵۰ روز توزیع می شود.
۱۰۰ میلیون توکن (۱۰%) جهت تعدیل قیمت ارز EOS و توسعه پلتفرم آن بصورت سپرده در اختیار block.one قرار می گیرد.

برندان بلومر، مدیر عامل block.one، اعلام کرد که این شرکت از بلاک چین EOS با بیش از یک میلیارد دلار بودجه جمع آوری شده از فروش توکن ها پشتیبانی خواهد نمود. در کنفرانس BlockShow Asia در تاریخ ۲۹ نوامبر سال ۲۰۱۷، شرکت block.one از یک شبکۀ آزمایشی (Testnet) برای پلتفرم EOS رونمائی کرد. در ژانویه ۲۰۱۸ بر اساس رتبه بندی اعتبار ارزهای رمزپایه، EOS و Ethereum درجه B را به خود اختصاص دادند.

ارز دیجیتال EOS چگونه کار می کند؟
هدف از ایجاد این پلتفرم، ارائه میزبانی نرم افزاری و غیرمتمرکز با قابلیت اجرای قرارداد هوشمند و ارائه راه حل های ذخیره سازی غیرمتمرکز است تا بخشی از مسائل مربوط به مقیاس پذیری بیت کوین و اتریوم را حل کند. EOS این کار را با انجام چند ریسگی (قابل اجرا در پردازنده های متعدد کامپیوتری) انجام می دهد. چند ریسگی یا چند ریسمانی (Multithreading) توانایی یک برنامه در تقسیم شدن به چند زیر برنامه است که می‌توانند بصورت جداگانه و در عین حال همزمان توسط پردازنده (ها) اجرا شوند.

EOS اولین سیستم عامل غیرمتمرکز است که محیط توسعه را برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز مانند Steemit – یک شبکه اجتماعی با انگیزه های پولی – و BitShares – یک صرافی غیرمتمرکز رمز ارزها (DEX) – فراهم می کند. همچنین این پلتفرم در زبان وب اسمبلی (++Rust,C,C) کد نویسی خواهد شد. وب اسمبلی (WebAssembly) یک زبان برنامه نویسی برای استفاده در مرورگر ها است که در کنسرسیوم جهانی وب (W۳C) توسط مهندسانی از موزیلا، مایکروسافت، گوگل و اپل توسعه یافته است.

توافق عمومی در ای او اس از طریق الگوریتم DPoS انجام می شود. توکن EOS به دارندگان آن اجازه می دهد تا در سیستم رأی گیری و مدیریت بلاک چین مشارکت کنند. پلتفرم EOS در زمان راه اندازی خود به ۲۱ تولید کننده بلوک رأی خواهد داد که بلوک ها را در زمان ۵۰۰ میلی ثانیه تولید و تأیید می کنند. بستر شبکه EOS به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از قابلیت اعتبار‌سنجی سیستم بصورت کامل استفاده نمایند.

الگوریتم (DPoS (Delegated Proof of Stake چگونه عمل می کند؟
DPoS تاثیرات منفی متمرکز بودن شبکه را از طریق استفاده از شاهدان (که نمایندگان نیز نامیده می شوند) کاهش می دهد. در کل N شاهد بلوک ها را در بلاک چین امضا می کنند. این شاهدان توسط کاربران شبکه با هر معامله ای که ایجاد می شود، رأی می آورند. با استفاده از یک پروسه رأی گیری غیرمتمرکز، DPoS از نظر طراحی نسبت به سیستم های دیگر دموکراتیک تر است. هر زمان که شاهدان یک بلوک را ایجاد کنند، برای این کار مبلغی دریافت می کنند. میزان پرداخت به آنها توسط نمایندگان تعیین شده از سوی سهامداران مشخص شده است.

DPoS دارای ضمانت هایی است تا اطمینان حاصل شود که کسانی که از طرف شبکه به عنوان نماینده بلوک ها را تأیید می کنند، به درستی و بدون تعصب عمل خواهند نمود. علاوه بر این، هر بلوک امضا شده باید تأیید کند که بلوک قبل از آن توسط یک گره قابل اعتماد امضا شده است. این کاهش نیاز به تأیید از سوی کاربران، باعث افزایش سرعت معاملات می شود. DPoS همچنین اجازه می دهد تا تراکنش های بیشتری در یک بلوک (نسبت به اثبات کار و اثبات سهام) قرار گیرد. فناوری DPoS به تکنولوژی ارزهای رمزنگاری شده اجازه می دهد تا در یک سطح با سیستم های پرداخت متمرکز مانند ویزا کارت و مستر کارت رقابت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما باید با قوانین موافقت کنید.

فهرست